انسان و مخاطرات طبیعی

در هنگام ریزش آب باران‌های سنگینی که باعث بروز سیلاب‌ها می‌شوند، ذرات آب با شاخ و برگ درختان جنگل برخورد می‌کنند و تا حد زیادی از سرعت آن‌ها کاسته می‌شود. همچنین خاک جنگل هم پوشیده از شاخ و برگ گیاهان و درختان است که باعث جذب آب می‌شود و جویبارهایی با آب ذلال را به وجود می‌آورد.

اطلاع از چگونگی جریان، حجم، شدت، مدت، مکان و بالاخره زمان وقوع سیلها اهمیت ویژه‌ای در طراحی و نگهداری سازه‌های مهندسی، مخصوصا تاسیسات آبی و همچنین پیش بینی خطرات و زیانهای احتمالی ناشی از سیل دارد. به دلیل شرایط آب و هوایی کشورمان سیلابها، چه از نوع بهاره و ناشی از ذوب برف باشند و چه از نوع ناگهانی ناشی از رگبار، بخش عمده‌ای از جریان سطحی اغلب رودهای حوضه مرکزی را تشکیل می‌دهد

بوسه
بوسه
بوسهآرام.........



           
جمعه 2 اسفند 1392برچسب:, :: 22:52
♥parinaz♥

هدف از پیش بینی سیل برآورد دبی جریان و سطح سیلابی است که در یک دوره بازگشت مشخص (مثلا در یک دوره ۲۵، ۵۰ یا ۱۰۰ ساله) احتمال وقوع آن وجود دارد. نتایج این پیش بینی که سیلاب طراحی نام دارد، به عنوان مبنایی برای انتخاب روشهای مقابله با سیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیلاب طراحی معمولاً بر مبنای هزینه لازم برای کنترل آن و میزان ریسک و خطری که تخریب سیستم کنترل سیلاب پیشنهادی برای جان انسانها دارد، انتخاب می‌شود.

در مواردی که گسیختگی سازه آبی منجر به از دست رفتن جان انسانها و اموال زیادی بشود، طراحی بر مبنای سیلابها با احتمال رخداد کمتر و دوره بازگشت طولانی تر، مثلا سیلاب ۱۰۰۰ ساله و حتی بیشتر، انجام می‌شود. سطح گسترش و ارتفاع این سیلابها بیش از سیلابهایی است که از احتمال رخداد بیشتری برخور دارند. پیش بینی سیلاب طراحی به دو صورت تحلیلی و زمین‌شناسی انجام می‌شود که اغلب مکمل یکدیگرند. عواملی که برای پیش بینی تحلیلی سیلاب مورد توجه قرار می‌گیرند شامل موارد زیر است.

بررسی توپوگرافی بخشی از حوضه آبریز که جریان آب را به منطقه مورد مطالعه تامین می‌کند.

تعیین نوع پوشش سطح زمین (سنگ، خاک، گیاهان)، جهت تخمین نسبت آب جاری شده به آب نفوذی و تبخیرشده.

تعیین بزرگترین رگبار و بارندگی محتمل با توجه به داده‌های موجود.

توجه به فصل، زیرا شرایطی مثل اشباع بودن زمین از آب یا پوشیده بودن سطح آن از برف تاثیر مستقیمی بر جریان سطحی آب دارند.

تعیین ظرفیت ذخیره بستر اصلی رود و دشت سیلابی اطراف آن، تغییرات احتمالی در ظرفیت ذخیره بخشهای پائین رود در آینده نیز مورد توجه قرار گیرد.



           
جمعه 2 اسفند 1392برچسب:, :: 22:48
♥parinaz♥



عجججججججججب صحنه ای.............



           
جمعه 2 اسفند 1392برچسب:, :: 22:43
♥parinaz♥

 کلمه «سیل» بمعانی طغیان کردن آب، زیر آب رفتن گستره‌ای از زمین و طوفانی شدن می‌باشد. اصولا بزرگی سیلها و تکرار آنها در طول زمان تابع شدت بارندگی ، نفوذپذیری زمین و وضع توپوگرافی منطقه استزبان درازی آرام خنده خنده 



           
جمعه 2 اسفند 1392برچسب:, :: 22:39
♥parinaz♥

سیل تقریباً در تمامی کشور های جهان وجود دارد و همواره برای بشر خساراتی در پی داشته است . رسوبات و نخاله های همراه سیل می توانند خسارات را چند برابر کنند.

این نکته را باید ذکر کرد که جراحات ناشی از سیل به شست و شوی و پانسمان مناسب نیاز دارد.

 

خطر برق گرفتگی پس از سیل بسیار جدی است و باید مراقب بود.

خطر آتش سوزی متعاقب سیل به علت جاری شدن مواد آتش زای نفتی بر روی آب بسیار بالا است.

بیماری های عفونی بسیاری پس از وقوع سیل در منطقه شایع می شود که باید در مصرف مواد غذایی و آب احتیاط لازم را به عمل آورد. طوفان معمولاً خسارات زیادی به بار می آورد ولی باعث مرگ و میر زیاد نمی شود.

طوفان معمولاً باعث تغییر سطح آب رودها و دریاها می شود و عملیات نجات را با مشکل مواجه می کند.



           
جمعه 2 اسفند 1392برچسب:, :: 22:39
♥parinaz♥

همان طور که  می دانید سیل یکی دیگر از حوادث طبیعی است . این پدیده طبیعی نیز مانند زلزله صدمات جانی و خسارات مالی فراوان به بار می آورد . تا کنون کمو بیش شاهد این پدیده طبیعی در جهان بوده اید. طی سال های اخیر ، کاهش سطح پوشش گیاهی کره ی خاکی نقش  زیادی را در تشدید سیلاب ها داشته است.

امروز به جهت اهمیت این پدیده ی طبیعی و خسارات فراوان آن در سال های اخیر ، آن را به عنوان دومین حادثه طبیعی بررسی می کنیم.

ریزش شدید و طولانی باران ، میزان آب جاری بر سطح زمین را افزایش می دهد . عدم جذب آب به علت رطوبت زیاد  و عدم پوشش گیاهی مناسب موجب جاری شدن آب می شود.اگر سطح حوزه ی آبریز روان و وسیع باشد سیل جاری می شود.

اگر آب بند ها و سد های کوچک هم با مطالعه کافی و طراحی مناسب احداث نشده باشند موجب بروز سیل می شوند.

اقداماتی که می توان از وقوع سیل یا کاهش احتمالی آن انجام داد چیست؟

1) حفظ پوشش گیاهی منطقه

2) جلوگیری از ساخت و ساز واحد های مسکونی در مسیر سیلاب ها

3) استفاده از مصالح ساختمانی ضد نفوذ آب در ساختمان ها

4) پیش بینی را آب های مناسب برای جمع آوری آب های سطحی

بلایای طبیعی همواره کره زمین را تحت تأثیر قرار داده وسبب وارد آمدن آسیب به مردم نظیر جراحت، بیمـاری سـوء تغذیه، فشار های روحی ـ روانی ومرگ می شوند . زلزله و سیل به عنوان مهمترین بلایای طبیعی درکـشور مـا مطـرح هـستند وآنچه که از این بلایا فاجعه می سازد عدم آگاهی برای مقابله با عواقب آن وپیشگیری از تـأثیر سـوء وقـایع طبیعـی بـر ارکـان تندرستی - اقتصادی و محیطی است .



           
جمعه 2 اسفند 1392برچسب:, :: 22:37
♥parinaz♥

صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم از مطالب وبم خوشتون بیاد این وبلاگ درســــــــــــی جهت بروز شدن اطلاعات دوستان گلم هس که از این وب استفاده میکنن ♥♥♥دوستان گلم تا اخر وبمو نگا کنیداااااا.............نظرم یادتون نره♥مـــــوفق باشــــــــید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان انسان و مخاطرات طبیعی و آدرس joghrafi1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 16
بازدید کل : 236
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 15
تعداد آنلاین : 1


دریافت کد نوشته به دنبال موس