انسان و مخاطرات طبیعی

علت وقوع زلزله چیست؟

در درون زمین مواد به صورت مذاب قرار دارند و دمای آنها بسیار زیاد است ، پوسته زمین یکپارچه نیست بلکه در محل های معینی دارای گسستگی است. در زیر این صفحات ناپیوسته، ماده سازنده پوسته زمین، حالت پلاستیک داشته و تا اندازه ای خمیر مانند است. صفحات مزبورد ساکن نیستند بلکه روی ماده خمیر مانند زیرین حرکت می کنند. این صفحات سه نوع حرکت دارند : یا از هم دور می شوند، یا به هم نزدیک می شوند، یا در امتداد هم می لغزند.
پوسته قاره ها یکپارچه نیستند بلکه در بخش های مختلف دارای شکستگی هستند که محل این شکستگی ها را گسل می نامند. زلزله زمانی اتفاق می افتد که سنگ های ناحیه ای از پوسته زمین، مقاومت خود را در برابر نیروهایی که از درون زمین به آنها وارد می آید، از دست می دهند و به طور ناگهانی می شکنند و انرژی زیادی آزاد می شود.

 

در طرف دیگر تجزیه مواد پرتوزا مانند اورانیوم در داخل زمین سبب تجمع انرژی در زمین می شود که گاهی در محل تماس دو پوسته یا گسل ها، انرژی جمع شده، امکان آزاد شدن می یابد. عمق این انفجار زیرزمینی نیز به میزان ویرانی حاصله تأثیر می گذارد.
همه زلزله ها خطرناک نیستند و بعضی از آنها اصلاً احساس نمی شود بلکه فقط دستگاه های حساس آنها را ثبت می کنند. برای اندازه گیری میزان خسارت زلزله و همچنین مقدار انرژیی که زلزله آزاد می کند از دو مقیاس ریشتر و مرکالی استفاده می کنند.  

 

  پراکندگی زلزله ها در سطح کره زمین

مهم ترین مناطق زلزله خیز جهان عبارتند از : 1 – کمربند کوهستانی آلپ – هیمالیا 2 – کمربند اطراف اقیانوس آرام 3 – کمربند میانی اقیانوس اطلس  

 

  علائم پیش بینی زلزله

1 – کاهش لرزش های کوچک زمین در محلهای مستعد زلزله : زمین دائماً در حال لرزش است این لرزش ها فقط توسط دستگاههای حساس لرزه نگار ثبت می شود در زمانی که این لرزه ها متوقف شود امکان تجمع انرژی بیشتر شده و ممکن است در اثر تخلیه یکباره این انرژی ،‌لرزش شدیدتری رخ دهد.
2 – تغییر در سطح آب های زیرزمینی : در اثر تغییر دما و فشار لایه های زیرین، ‌ممکن است سطح آب زیرزمینی شامل چاه ها، چشمه ها و قنات ها بالا یا پایین برود که نشانه ای از وقوع احتمالی زلزله است.
3 – بیشترشدن فاصله پوسته زمین در محل شکستگی ها و گسل ها: اندازه گیری فاصله بین شکستگی های پوسته زمین به وسیله دستگاه های دقیق و یا کنترل محل گسل ها با استفاده از عکس های هوایی و ماهواره ایی
آنچه که در اغلب زلزله ها سبب خسارت می شود و تلفات انسانی را بیشتر می کند، تنها ویرانی ناشی از خود زلزله نیست بلکه مشکلاتی است که پس از وقوع زلزله رخ می دهد. مانند آتش سوزی ها ، انفجارلوله های گاز ،‌لغزش های زمین ، پس لرزه ها،‌اتصال کابل های برق و ... گاهی تلفات بیشتری به بار می آورد. 

 

 

برای مشاهده تصویر زلزله به ادامه مطلب بروید....



ادامه مطلب ...


           
شنبه 3 اسفند 1392برچسب:, :: 13:43
♥parinaz♥

اگر زلزله اتفاق افتاد...


قبلاً برايتان گفتم تمام جاهای امن خانه را مشخص کنيد.(مثلث حيات) چهارچوب درها، زير ميز نهارخوری و کنار ستون‌ها بهترين مکان‌ها هستند.اگر هنگامی که خواب بوديد ديديد که زمين می‌لرزد زياد به خودتان زحمت ندهيد، تا از گيجی خواب بيدار شويد زلزله تمام شده‌است. مدت زلزله بين سی ثانيه تا يک دقيقه است. اگر از شانس بدمان زلزله يک دقيقه‌ای نصيبمان شد باز هم از جايتان تکان نخوريد در جايی که هستيد بمانيد و سرتان را حفظ کنيد. چون ساختمانی که سی ثانيه جلوی زلزله ايستادگی کرده‌است سی ثانيه ديگر هم ايستادگی خواهد کرد (انشاءا...). اگر دسترسی شما به يکی از اين نقاط امن فقط با يک گام امکان‌پذير است به طرف آن برويد. اگر قرار است چند قدم تا آن مکان برداريد شايد بهتر باشد در جای خود سنگر بگيريد. حرکت در هنگام زمين‌لرزه کار بسيار سختی است.



           
پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:, :: 22:3
♥parinaz♥

لبخند
دانســــــــــــتنی های در مــــــــورد زلزلــــــه
.


پيش از آن که زلزله اتفاق بيفتد...


اول از همه به فکر مکانی باشيد که در آن زندگی می‌کنيد. بسياری از بناهای تهران خصوصاً در مرکز و جنوب شهر قديمی هستند، خانه‌هايی بدون اسکلت فلزی. تا قبل از تصويب قانون ايمن‌سازی منازل در دهه شصت، بسياری از خانه‌هايی که با اسکلت فلزی ساخته‌می‌شدند هم اصول ايمن‌سازی را رعايت نمی‌کردند. ضمن اينکه اصولاً بساز و بفروش‌های تهران افرادی هستند که اصولاً صلاحيت ساخت مسکن را ندارند و غالباً تشکيل شده‌اند از افراد کم‌سواد و سودجو که برای سود بيشتر حاضرند با جان شما معامله کنند. اما چيزی که مسلم است خانه‌های قديمی حتی تاب مقاومت در برابر زلزله پنج ريشتری را ندارند. اگر در چنين مکانی زندگی می‌کنيد حتماً به فکر تهيه يک مکان ايمن باشيد. 



           
پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:, :: 21:49
♥parinaz♥

صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم از مطالب وبم خوشتون بیاد این وبلاگ درســــــــــــی جهت بروز شدن اطلاعات دوستان گلم هس که از این وب استفاده میکنن ♥♥♥دوستان گلم تا اخر وبمو نگا کنیداااااا.............نظرم یادتون نره♥مـــــوفق باشــــــــید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان انسان و مخاطرات طبیعی و آدرس joghrafi1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 21
بازدید کل : 241
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 15
تعداد آنلاین : 1


دریافت کد نوشته به دنبال موس