طوفان
 
انسان و مخاطرات طبیعی

طوفان چیزی است که در هوا رخ می دهد و دارای طبیعتی تکان دهنده و خشن می باشد. ممکن است  طوفان در دریا به صورت یک تند باد بسیار شدید باشد. ولی در خشکی منظور از طوفان معمولا یک وضعیت برآشفته ی هوا است که در آن باران سنگینی می بارد و توام با رعد و برق و بادهای شدیدی می باشد. طوفان در آن عرض جغرافیایی که ایالات متحده قرار گرفته، معمولا مساحتی حدود صدها کیلومتر را یک باره فرا می گیرد.

این طوفان حاکی از گردبادهای بسیار وسیعی است که به گرد نقطه ای که فشار جو کم است، پیوسته می چرخند. طوفان هایی از این قبیل در جایی شروع می شوند که هوای سرد و خشک از مناطق قطبی به سمت جنوب حرکت کرده در سر راه خود به هوای گرم و مرطوب مناطق گرمسیری که به سمت شمال برخاسته، برخورد می کنند.

در برخی جاها، هوای گرم مانند پیکانی در شکم هوای سرد پیشروی می کند. نوک این پیکان نقطه ای از جو کم فشار را ایجاد می کند. آنگاه به سوی این منطقه، از هر سو بادها یورش می آورند و کم کم طوفانی بر فراز آن گسترده می شود. در هر جایی که هوای سرد با هوای گرم برخورد می کند، نخست اندکی آن دو به هم می ریزند. سپس هوای گرم که سبک تر است در یک سطح اریب وار بالا می رود.

بر اثر این جریان، هوای گرم و مرطوب خنک می شود و چون به حالت اشباع برسد، ابری پدید می آید که شاید هم برف یا باران از آن ریزش کند. در نیمکره ی شمالی، گردش زمین سبب می شود که باد به سمت راست متمایل شود. از این رو چرخش طوفان در آنجا در جهتی مخالف گردش عقربه ی ساعت، رخ می دهد. این جریان در واقع شبیه به یک باد است منتها مقیاس آن از باد بسیار بزرگتر می باشد.

طوفان های دریای چین و همچنین طوفان هایی که در شمال خط استوا بر پا می شود، معمولا در اواخر تابستان و یا در پاییز بر فراز آبهای گرم استوایی، شروع می شود. جریان آنها  به سوی مغرب یا شمال غربی در مسیری است که کم کم به طرف راست انحنا می یابد.

گردباد توفنده عبارت است از گردباد بسیار شدیدی که  مانند ابری سیاه و قیف مانند، بر می خیزد و با رعد و برق و باران تند، همراه است. فقط نوک این گردباد قیفی شکل، ممکن است حدود صد متر پهنا داشته باشد و به قدری نیرومند است که به هر جایی برسد، آن را ویران می کند. علت این ویرانی دو چیز است: یکی سرعت سرسام آور خود باد و دیگری کاهش هولناکی که در فشار جو پدید می آورد.

دیوار خانه ها و همچنین ساختمان هایی که طعمه ی این طوفان پیچنده قرار می گیرند، به کلی در هم فرو می ریزند. در مناطقی که محل خیزش این نوع طوفان است، مردم از ترس، پناه گاههایی درست کرده اند که برای گریز از آسیب به آنجا پناه می برند.

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

rozita
ساعت11:44---16 اسفند 1392
دردبلهههههه...پستارويكي ديگه گذاشته شماداري پزشوميدييييييييييي...حالادارم برات

rozita
ساعت16:40---14 اسفند 1392
عـشــق آدم را داغ مـی کـــنـــد

و

دوسـت داشــتـــن آدم را پـخــتــه

هــر داغــــی یـک روز ســـــرد مــی شـود

ولـی

هــیــچ پــخـتــه ای دیـــگـر خــام نــمــی شــــود
پاسخ:بلهههههه


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
جمعه 9 اسفند 1392برچسب:, :: 20:52
♥parinaz♥

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم از مطالب وبم خوشتون بیاد این وبلاگ درســــــــــــی جهت بروز شدن اطلاعات دوستان گلم هس که از این وب استفاده میکنن ♥♥♥دوستان گلم تا اخر وبمو نگا کنیداااااا.............نظرم یادتون نره♥مـــــوفق باشــــــــید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان انسان و مخاطرات طبیعی و آدرس joghrafi1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 23
بازدید کل : 243
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 15
تعداد آنلاین : 1


دریافت کد نوشته به دنبال موس